1+1 gratis! Zegels sparen en chocolade eieren bij de kassa. Slimme technieken waardoor we altijd met meer boodschappen thuiskomen dan gepland. Project Goedgrutter laat zien hoe supermarkten deze slimme technieken kunnen inzetten om de consument te verleiden gezonde keuzes te maken. Niet meer, maar beter!

 

De supermarkt die je verleidt om gezond te kopen.

Zo’n 50 jaar geleden maakte de laatste kruidenierswinkels plaats voor de supermarkten, ook wel ‘Grootgrutters’ genoemd (grutter = kruidenier). Waar de kruidenier een adviserende rol vervulde binnen het kleinschalige aanbod in levensmiddelen, richten de supermarkten zich op het grote en diverse aanbod. Het is de de plek geworden van groot en massa, de plek waar verleiding continu op de loer ligt. We laten ons verleiden door producten met mooie verpakkingen en we kopen onbewust producten waarvan we niet wisten dat we ze nodig hadden.

Interactieve installatie

Goedgrutter is een interactieve installatie waarbij de bezoeker met behulp van een handscanner informatie kan verzamelen in de supermarkt. In de installatie wordt zichtbaar hoe onder andere landscaping, nudging en impulsartikelen kunnen worden ingezet om de consument te verleiden tot gezonde keuzes. We redesignen bestaande technieken om deze in te zetten voor de gezondheid van de consument.

 

 

Landscaping en nudging

Bezoekers van de expositie ervaren hoe onder andere ‘landscaping’ en ‘nudging’ kunnen worden ingezet om de consument te verleiden tot gezonde keuzes. Denk bijvoorbeeld aan een kassabon, die naast de prijs inzicht geeft in het percentage gezonde aankopen. Of een winkelmand die met een extra vak speciaal voor groente en fruit gezonde aankopen stimuleert


Dit project is een co-creatie van Denice & Maddy